Sauherad og Nes sokn > Om oss > Artikler > Artikkeldetaljer


Konsertar i mellomalderkyrkjene


Konsertserie:  

13. november kl. 20.00 Bø gamle kyrkje.  
30. november kl. 19.00 Sauherad kirke   
7. desember kl. 19.00 Nes kyrkje.   

Under kan du lese meir om kvar konsert. 

Plakat her

Formidlingsprosjekt: Middelalderkirker i stein

Kirkebevaringsfondet er regjeringa si satsing for å ta vare på Norges kulturhistorisk viktige kyrkjer.  Fondet er et samarbeid mellom Riksantikvaren, Den Norske kirke og KA. Det finnes en bevaringsstrategi for bruk av pengene som er avkastningen fra fondet som er på ca 10 milliarder norske kroner.

Sauherad er en av de første kirkene som har fått tildeling av et overordnet forprosjekt hvor det inngår også en plan for formidling. Konsertserien er en del av vårt formidlingsprosjekt fremover hvor det også skal jobbes med en sykkelrute mellom alle våre tre middelalderkirkene i stein som er prioritert satsingsområde av kirkebevaringsfondet frem til 1000-årsjubileet.

Hvordan formidler man verdien og det konkrete innholdet i disse omtrent 800 år gamle bygningene? Kirkelig kultursenter -sør (KIRKUS) har valgt å lage et tre-trinns program, som begynner i midt i høymiddelalderens gudstjenesteliv, fortsetter med senmiddelalderens komponisters bruk av gregorianske meloditemaer i sine komposisjoner, og ender i en konsert der noen av dagens komponister viser hvordan middelaldermusikken stadig gir impulser og vitalitet til nye musikkverker.

1. Middelalderens gudstjenesteliv var preget av to typer gudstjenester: Messen (nattverdgudstjenesten søndag formiddag) og tidebønnene. Disse siste var små bønnegudstjenester plassert på faste tider rundt i døgnet, natt morgen dag og kveld. Det er dagens siste tidebønn, kompletoriet, vi vil gjenskape å så originale former som mulig i Bø Gamle kyrklje torsdag 13. november. Denne kirken er ikke modernisert eller endret nevneverdig siden den nye kirken 200 meter unna ble bygget for 150 år siden. Det er ikke orgel der, og ikke elektrisk lys eller varme. Så når korgruppen fra Nes kyrkje, Schola cantorum Nesensis, innbyr til kveldsbønn, blir det med stearinlys og enstemmig sang (på nynorsk) der middelalderens melodier og toneformler tas i bruk.

2. Under konserten i Sauherad kirke søndag 3. november gjør vi et hopp til middelalderens slutt, og fokuserer på hvordan senmiddelalderens og renessansens komponister brukte melodiene fra messe og tidebønn i sine orgelkomposisjoner. En annen anledning til at denne konserten kom i stand, er at Sauherad kirkes orgel har fått en etterlengtet utvidelse, og to nye orgelregistre og en såkalt «symbelstjerne» skal for første gang fylle kirken med vellyd denne dagen.

Orgelet kom ikke inn i norske kirker før på 1700-tallet, og det var bare de aller største kirkerommene som fikk slikt utstyr. Men nede på kontinentet begynte, man å eksperimentere med små orgler på 1300.-tallet, og musikken etterlignet gjerne den sangen man ellers brukte i gudstjenestene, som var middelalderens gregorianske sang. Vi vil forsøke å gjenskape denne historien på konserten, gjennom musikk av komponister som Jean Titelouze (1563-1633), Thomas Tallis (1505-1585), Pierre Attaingnant (1494-1551), Arnolt Schlick (1455-1521), Samuel Scheidt (1587-1654) og Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621).

Denne kvelden vil vi også fokusere på middelalderens Maria-dyrking, som teologisk hentet viktige motiver fra Bibelens siste bok, Johannes Åpenbaring, der himmeldronningen Maria skildres slik: i kap .123 v. 1: «en kvinne kledd i solen, med månen under føttene og en krans av tolv stjerner på hodet». Dette kan være bakgrunnen for at cymbelstjerner ble så populære helt på slutten av middelalderen. Nå kommer det altså en slik stjerne til Sauherad kirke! (I Nes kyrkje er for øvrig akkurat dette bibelstedet utgangspunkt for et av bildene på altertavlen, malt i 1663.)

3. Formidlingsprosjektet summeres opp i konserten i Nes kyrkje søndag 7. desember med gitaristen Ole Martin Huser-Olsen. Han gir i de dagene ut en ny cd, «Ikoner i musikk», der flere av stykkene har melodisk utgangspunkt i melodier fra middelalderen. Et av verkene er «Lite rekviem» av Ewa Serafin , et annet «Antiphona X» av Henrik Ødegaard. Ødegaard vil selv være til stede og demonstrere sammenhengen mellom originalmelodi og det nye gitarverket.

 

Henrik Ødegaard for 

Tilbake